Κυριακή 6 Μαΐου 2018

ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ ΒΟΧΑΣ: Ποδήλατο (ιστορικά στοιχεία)



Το ποδήλατο στη Βόχα (ιστορικά στοιχεία)

Ποδήλατο εργασίας 28'' BISMARCK του έτους 1945 σε καλή κατάσταση. Χρησιμοποιείται μέχρι σήμερα. Χαρακτηριστικό του σημείο ο δίσκος με το πετάλι του ποδηλάτου (Αρχείο οικογένειας Σάββα Κων. Σχοινοχωρίτη).
            Η παραγωγή της σταφίδας, η ραγδαία αύξηση αυτής και η υψηλή ζήτησή της από χώρες της Ευρώπης όπως η Αγγλία, η Γαλλία κ.α. οδήγησε πολλούς Έλληνες τότε στο να ασχοληθούν με το εμπόριό της. Μέσα στα πλαίσια αυτά πολλοί ήταν αυτοί που ταξίδευαν στις προαναφερόμενες ευρωπαϊκές χώρες είτε ως έμποροι είτε ως μετανάστες. Εκεί ήρθαν στην πρώτη γνωριμία και επαφή με το ποδήλατο. Επιστρέφοντας στην Ελλάδα έφερναν μαζί τους και ποδήλατα. Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία και τις πηγές που υπάρχουν, από το έτος 1880 και μετά καταγράφεται η πρώτη έλευση ποδηλάτου στην Ελλάδα.

Το πρώτο ποδηλατοδρόμιο (σημ. Γήπεδο Γ. Καραϊσκάκη) κατασκευάστηκε στην Αθήνα για τις ανάγκες της τέλεσης των πρώτων Ολυμπιακών Αγώνων που έγιναν το έτος 1896. Θα πρέπει να αναφερθεί ότι σε αυτούς τους πρώτους Ολυμπιακούς Αγώνες  οι Έλληνες ποδηλάτες Αριστείδης Κωνσταντινίδης και Γεώργιος Παρασκευόπουλος αναδείχθηκαν Ολυμπιονίκες στις δύο κατηγορίες που υπήρχαν τότε των 85 και 320 χλμ αντίστοιχα.
Το κατάστημα του Ε. Πέρρα στο Βέλο όταν πρωτοάνοιξε το έτος 1960.
Αρχικά, το ποδήλατο αποτελούσε προνόμιο που απολάμβανε η εύπορη κυρίως τάξη. Με το πέρασμα των χρόνων η χρήση του γενικεύτηκε και στα υπόλοιπα λαϊκά κοινωνικά στρώματα. Αποτέλεσε τότε το βασικό εργαλείο για την εργασία, αλλά παράλληλα χρησιμοποιήθηκε και ως μέσο αναψυχής και ψυχαγωγίας. Χρησιμοποιούνταν ευρέως ως μεταφορικό μέσο. Μία από τις γνωστότερες μάρκες των παλαιών αυτών ποδηλάτων είναι της εταιρείας «BISMARCK». Το «BISMARCK» υπήρξε το αγαπημένο ποδήλατο της εργατιάς στην μεταπολεμική Ελλάδα (μετά τη λήξη του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου). Κατασκευάζονταν στη Γερμανία και ήταν μια γερή, απλή, βαριά αλλά λειτουργική κατασκευή.
        Στα χρόνια που ακολούθησαν η χρήση του ποδηλάτου άρχισε να μειώνεται δραματικά εξαιτίας της εμφάνισης και εν συνεχεία καθιέρωσης του μηχανοκίνητου (μοτοποδήλατα, μηχανάκια, αυτοκίνητα). Τα τελευταία όμως χρόνια καταγράφεται μια μεταστροφή. Το ποδήλατο έχει έρθει ξανά στο προσκήνιο είτε για λόγους οικονομικούς είτε για λόγους υγείας, καταγράφοντας σταθερά μια ανοδική πορεία.
 
Ποδήλατα Bismarck στο Ζευγολατειό. Ο δεξιός εικονιζόμενος είναι ο Παπαλέκας Δημητράκης σε νεαρή ηλικία (Συλλογή Κωνσταντίνου Παπαλέκα - οδοντιάτρου

         Παράρτημα
         Για την κυκλοφορία των ποδηλάτων στους δρόμους απαιτούνταν ορισμένα έγγραφα. Ακολουθεί άδεια κυκλοφορίας παλαιού ποδηλάτου που ανήκε στον Πιτσούνη Αναστάσιο του Γεωργίου (γενν. το έτος 1912 στο Ζευγολατιό). Το ποδήλατο περιγράφεται ως απλό, μάρκας Bismarck, με αριθμό στο σκελετό του 1675979 και αριθμό κυκλοφορίας (πινακίδα) 2750. Η άδεια εκδόθηκε την 25η Ιουνίου του έτους 1962 από την υποδιοίκηση της Χωροφυλακής Βραχατίου και είχε ισχύ μέχρι το έτος 1967. Η ανανέωσή της γίνονταν κάθε πέντε χρόνια. Στο τέλος υπήρχαν γραπτώς και οι υποχρεώσεις των οδηγών ποδηλάτων.










  επιμέλεια - συγγραφή: Σχοινοχωρίτης Κωνσταντίνος *Ιστορικός - συγγραφέας, Αρχειονόμος - Βιβλιοθηκονόμος, υποψήφιος διδάκτωρ  (επικοινωνία: email. korinthios13@yahoo.gr, τηλ. 6945832094)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου